30.neděle mezidobí – A (kázání na 1.čtení Ex 22,20-26)23.10.2011

Co říká církev v katechismu k dnešnímu prvnímu čtení ?

Výrobní statky (pozemky nebo továrny) mají prospívat co největšímu počtu osob. Vlastníci užitkových a spotřebních statků mají nejlepší část vyhradit hostům, nemocným a chudým. Sedmé přikázání desatera zakazuje krádež, korupci, lichvářství, špatně provedené práce, daňové podvody, neplacení sociálního pojištění, falšování šeků a faktur, přehnané výdaje a mrhání, ponechávat si vypůjčené nebo nalezené věci, poškozovat soukromé a veřejné vlastnictví, nedodržovat dohody a pracovní smlouvy, dopouštět se obchodních podvodů, zadržovat mzdu, platit nespravedlivé mzdy, prodávat lidi jako zboží, zvyšovat ceny a spekulovat přitom s nevědomostí nebo nouzí druhých. Jsou tři druhy spravedlnosti : směnnáto co dluží osoba osobě, zákonnáto co dluží občan státu a společenství, distributivníto co dluží stát občanům podle jejich výkonu a jejich potřeb. Hazardní hry nebo sázky samy o sobě neodporují spravedlnosti. Stávají se však nepřijatelné, když někoho zbavují toho, co potřebuje, aby mohl krýt potřeby své nebo druhých. Podvádět při hrách je těžký nebo lehký hřích podle způsobené škody. Gemblérství (herní vášeň) je vážné otroctví. Je oprávněné používat zvířat k zajištění obživy nebo k výrobě oděvů. Mohou být ochočována, aby pomáhala člověku v práci i v zábavě. Lékařské a vědecké pokusy na zvířatech jsou mravně přijatelné, pokud jsou v rozumných mezích, protože přispívají k záchraně a léčení lidských životů. Odporuje lidské důstojnosti nechávat zvířata zbytečně trpět a bezohledně nakládat s jejich životem. Stejně tak je nedůstojné člověka utrácet pro zvířata sumy peněz, které by měly být přednostně určeny ke zmírnění lidské bídy. Zvířata je třeba mít rád, ale nemají být předmětem lásky, jaká náleží jen lidem.

Církev odmítla ideologii komunistického socialismu a také kapitalistický individualismus. Řízení hospodářství pouze prostřednictvím centrálního plánování je špatné stejně tak jako řízení prostřednictvím pouhého tržního zákona. Existuje mnoho lidských potřeb, které nemají přístup na trh. Je nutné dávat přednost rozumnému usměrňování obchodu a hospodářského podnikání podle správné stupnice hodnot a vzhledem k obecnému dobru.

Práce je povinnost. „Kdo nechce pracovat, ať nejí.“(2 Sol 3,10) Práce oslavuje Stvořitele a přijaté vlohy. Může být také výkupná. Tím, že člověk snáší tíživou námahu práce ve spojení s Ježíšem, v jistém smyslu spolupracuje na jeho díle vykoupení. Práce je pro člověka, a ne člověk pro práci. Workoholismus (závislost na práci) je nemoc i hřích. Stávka je oprávněná, když se jeví jako nevyhnutelná a nezbytná, nesmí být násilná.

Skutky tělesného milosrdenství jsou :

sytit hladové, napájet žíznivé, přijímat pocestné, odívat chudé, navštěvovat nemocné, osvobozovat zajaté a pohřbívat mrtvé

Skutky duchovního milosrdenství jsou :

napomínat hřešící, učit nevědomé, dobře radit pochybujícím, těšit zarmoucené, trpělivě snášet křivdy, ochotně odpouštět ubližujícím a modlit se za živé a zemřelé

Jedno přísloví říká: „Nedávej člověku jen rybu, ale dej mu také udici a nauč ho lovit ryby.“ Takový má být vztah bohatých národů k chudým. Je třeba nejen napravovat škody a uspokojovat potřeby, ale také reformovat mezinárodní hospodářské a finanční instituce, aby byly zastaveny zvrhlé mechanismy.


podle Katechismu katolické církve, čl. 2405- 2449


Vyhledávání na stránkách