Člověk je Bohem obdarován rozmanitými dobry, dary a schopnostmi nebo-li hřivnami. Svatý Jan od Kříže rozdělil dobra do 6 skupin :
- dobra časná, přirozená, smyslová, mravní, nadpřirozená a duchovní.
Časná dobra jsou bohatství, postavení, práce, úřady, domov, rodiče, děti, manželství, rodina, příbuzní.
Přirozená dobra jsou dobrý rozum, rozvážnost, duchaplnost, krása, půvab, tělesná konstituce, zručnost, zpěv a ostatní tělesné dary.
Smyslová dobra jsou zrak, hmat, sluch, čich, chuť, představivost a fantazie.
Mravní dobra jsou ctnosti : moudrost, spravedlnost, statečnost a mírnost, pracovitost a vytrvalost.
Nadpřirozená dobra jsou víra, dar uzdravování, konání zázraků, výklad slov a dar jazyků, rozlišování duchů a dar poznání srdcí.
Duchovní dobra jsou všechno to, co pomáhá ke spojení naší duše s Bohem: modlitba, svátosti, církev atd. Duchovní dobra jsou spolu s mravními nejdůležitější.
Dalo by se uvádět nespočet příkladů ze života o vztahu těchto šesti druhů dober. Někdy některá dobra jsou spíše na škodu než k užitku jiných dober. Například někdo je bohatý, co se týká časných dober, ale je chudý na dobra mravní a duchovní. Někdy nedostatek některých dober nebo dokonce jejich absence pomáhá rozvinout dobra jiná. Například slepý zpěvák.
Zamysleme se, jak jsme na tom v těchto šesti oblastech dober. Co nám z těchto dober chybí ? Jak na to reagujeme ? Čeho máme možná víc než ostatní? Jak toho užíváme nebo zneužíváme ? Každý dar je zároveň úkol a kříž. A naopak.
Jak to myslel Ježíš, když říká : „Kdo má, tomu bude dáno. A kdo nemá, tomu bude vzato i to, co myslí, že má.“ ? Ten, kdo má zdravé děti, krásný domov, dobře placenou práci, ale zanedbává modlitbu, kostel, svátosti, výchovu dětí, tomu bude vzato i to, co myslí, že má. Naopak ten, kdo je bohatý na ctnosti, je pracovitý, vytrvalý a zbožný, tomu bude Bohem ještě přidáno, i kdyby jako Job přišel na určitý čas úplně o všechno. Dobře využitá Boží milost je to, na co čeká Bůh, aby nám dal další milost a my se mohli vděčně radovat z Božích dobrodiní i tam, kde bezbožníci nic nechápou. Za věrnost v maličkosti dává Bůh velké Boží milosti. Tyto velké Boží milosti jsou skryté právě v těch věrnostech v maličkosti.