Růženec

Růženec

Růženec je modlitba Církve. S Marií v něm rozjímáme o tzv. tajemstvích - důležitých událostech ze života našeho Pána, Ježíše Krista.

Společná živá modlitba růžence na internetu (Radio Proglas)
Po 18:00 (živě - společenství)
Út 22:30 (živě - moderátor a posluchači přes telefon)
St 18:00 (živě - společenství)
Pá 22:30 (živě - moderátor a posluchači přes telefon)
So 20:30 (resp. 20:40) (první sobota v měsíci: modlitba růžence (latinsky) z Radia Vatikán - začátek je ve 20:40. Ostatní soboty začátek ve 20:30 - česky, společenství)

Jak se modlí růženec

aneb: Modlitba růžence krok za krokem

  1. Zahájení znamením kříže:
    Ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého. Amen.

  2. Úvodní modlitba - Apoštolské vyznání víry:
    Věřím v Boha,
    Otce všemohoucího,
    Stvořitele nebe i země.

    I v Ježíše Krista,
    Syna jeho Jediného,
    Pána našeho;
    jenž se počal z Ducha svatého,
    narodil se z Marie Panny,
    trpěl pod Ponciem Pilátem,
    ukřižován umřel i pohřben jest;
    sestoupil do pekel,
    třetího dne vstal z mrtvých;
    vstoupil na nebesa,
    sedí po pravici Boha,
    Otce všemohoucího;
    odtud přijde soudit živé i mrtvé.

    Věřím v Ducha Svatého, svatou církev obecnou, společenství svatých, odpuštění hříchů, vzkříšení těla a život věčný. Amen.

  3. následuje Modlitba Páně:

    Otče náš, jenž jsi na nebesích,
    posvěť se jméno tvé.
    Přijď království tvé.

    Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
    Chléb náš vezdejší dej nám dnes.

    A odpusť nám naše viny,
    jako i my odpouštíme našim viníkům.
    A neuveď nás v pokušení,
    ale zbav nás od zlého.
    Amen.

  4. následuje 3x Pozdravení andělské. Při prvním "Zdrávas, Maria" vkládáme za jméno Ježíš slova: v kterého věříme
    při druhém: v kterého doufáme
    při třetím: kterého nadevšechno milujeme:

    Zdrávas, Maria, milosti plná, Pán s tebou; požehnaná ty mezi ženami a požehnaný plod života tvého, Ježíš.

    Svatá Maria, Matko Boží, pros za nás hříšné nyní i v hodinu smrti naší. Amen.

  5. následuje Chvála Nejsvětější Trojice:

    Sláva Otci i Synu i Duchu svatému,
    jako byla na počátku, i nyní, i vždycky
    a na věky věků.
    Amen.

  6. Otče náš, jenž jsi na nebesích,
    posvěť se jméno tvé.
    Přijď království tvé.
    Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
    Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
    A odpusť nám naše viny,
    jako i my odpouštíme našim viníkům.
    A neuveď nás v pokušení,
    ale zbav nás od zlého.
    Amen.

  7. následuje 10x Pozdravení andělské. Za jméno Ježíš vkládáme slova tajemství (růženec má čtyři části - mluvíme o růženci radostném, bolestném, slavném a o růženci světla - o tento (o tuto část) růženec rozšířil papež Jan Pavel II.)

  1. Tajemství radostného růžence jsou:

    1. Ježíš, kterého jsi z Ducha svatého počala
    2. Ježíš, s kterým jsi Alžbětu navštívila
    3. Ježíš, kterého jsi v Betlémě porodila
    4. Ježíš, kterého jsi v chrámě obětovala
    5. Ježíš, kterého jsi v chrámě nalezla
  2. Bolestný růženec

    1. Ježíš, který se pro nás krví potil
    2. Ježíš, který byl pro nás bičován
    3. Ježíš, který byl pro nás trním korunován
    4. Ježíš, který pro nás nesl těžký kříž
    5. Ježíš, který byl pro nás ukřižován
  3. Slavný růženec

    1. Ježíš, který z mrtvých vstal
    2. Ježíš, který na nebe vstoupil
    3. Ježíš, který Ducha svatého seslal
    4. Ježíš, který tě, Panno, do nebe vzal
    5. Ježíš, který tě v nebi korunoval
  4. Růženec světla

    1. Ježíš, který byl pokřtěn v Jordánu
    2. Ježíš, který zjevil v Káně svou božskou moc
    3. Ježíš, který hlásal Boží království a vyzýval k pokání
    4. Ježíš, který na hoře proměnění zjevil svou slávu
    5. Ježíš, který ustanovil Eucharistii
  5. Po desátém "zdrávasu" následuje 1x Chvála Nejsvětější Trojice: "Sláva Otci..."

  6. V dalším desátku (začínáme jej opět modlitbou Páně "Otče náš" a do "Zdrávasů" vkládáme za jméno Ježíš další tajemství...)

  7. Modlitbu růžence zakončíme modlitbou Zdrávas, Královno:

    Zdrávas, Královno, matko milosrdenství,
    živote, sladkosti a naděje naše, buď zdráva!
    K tobě voláme, vyhnaní synové Evy,
    k tobě vzdycháme, lkajíce a plačíce
    v tomto slzavém údolí.
    A proto, orodovnice naše,
    obrať k nám své milosrdné oči
    a Ježíše, požehnaný plod života svého,
    nám po tomto putování ukaž,
    ó milostivá,
    ó přívětivá,
    ó přesladká, Panno Maria!
    Oroduj za nás, královno posvátného růžence,
    aby nám Kristus dal účast na svých zaslíbeních.

  8. (Modleme se) Bože, tvůj jednorozený Syn nám svým životem, smrtí a zmrtvýchvstáním získal věčnou spásu. Dej nám, prosíme, když v posvátném růženci blahoslavené Panny Marie o těchto tajemstvích rozjímáme, ať také podle nich žijeme a dosáhneme toho, co slibují. Skrze Krista, našeho Pána. Amen.

Papež doporučuje následující volbu tajemství:

pondělí tajemství radostná
úterý tajemství bolestná
středa tajemství slavná
čtvrtek tajemství světla
pátek tajemství bolestná
sobota tajemství radostná
neděle tajemství slavná

 

 

Modlitba růžence v sobě obsahuje stále se opakující volání po Mariině přímluvě; zahrnuje v sobě všechnu bídu doléhající na člověka a obsahuje rozjímání a přemítání o jejím životě, který byl naplněný Bohem. Toto rozjímání je zaměřeno na život Kristův.

(Podle R. Guardiniho z knížky "O modlitbě", s. 221-227)

Co to je růženec

Růženec je především modlitba rozjímavá, niterná. Je to modlitba kristologická, směřuje ke Kristu, který je ve středu růžence, a tedy i ve středu rozjímání. Podkladem růžence je uvažování o událostech z jeho života. Nejde tedy o jednotlivá slova zdrávasů, ale o události z života Ježíšova.

Je k tomu ale potřeba šňůrky s růžencovými zrnky? A nejsou zde slova zbytečná? A růženec je modlitba pro ty (či pro ty chvíle,) které by "rušilo" absolutní ticho. Slova zdrávasu se stávají jakýmsi řečištěm, kterým plyne proud myšlenek, stávají se pomůckou k lepšímu soustředění. Jsou jako břeh, na který naše prchavé myšlenky narážejí a vracejí se zpět do řečiště. Šňůra růžence a její zrnka jsou k tomu, aby nás vedly. (Naše víra, str. 233-234 )

Vznik růžence

Modlitba růžence má svůj kořen v modlitbě žalmů. Křesťané hned od počátku přejali žalmy jako podklad pro svou modlitbu. V žalmech totiž každý člověk snadno poznává Boha, jako svého nejvyššího dobrodince a spasitele, ke kterému je možno se obracet s díky a od něhož se může s důvěrou žádat milost, pomoc, milosrdensví a odpuštění hříchů.

Zvláště poustevníci a řeholníci se hojně modlili žalmy. V jejich společenství se každý zavázal alespoň jednou týdně pomodlit se nad všemi 150-ti žalmy. Časem se vžilo, že se ke každému žalmu přidávalo jedno tajemství z Ježíšova života. Tak vznikl soubor 150-ti tajemství k jednotlivým žalmům. Protože ale někteří bratři neuměli číst, vyvinul se časem zvyk modlit se místo 150-ti žalmů 150 "otčenášů" a "zdrávasů". Tato modlitba se prokládala velebením Nejsvětější Trojice ve zvolání: "Sláva Otci...". Později se počet tajemství snížil na patnáct, takže bylo možné se je naučit nazpaměť. Křesťanská víra začala později nahlížet na tajemství Ježíšova života Mariiným pohledem, tedy pohledem té, která Boha plně přijala do svého života, jeho slovo slyšela, uchovávala ho ve svém srdci a zachovávala ho (srv. Lk 2, 51; 11, 28). Růženec tak lidem připomíná, z pohledu lidí, nejvýznamnější Boží činy.

Růženec by neměl být samoúčelnou modlitbou, ale modlitbou, která křesťana učí, podněcuje a pomáhá se otevřít Bohu a jen na Něm založit osobní život a naději. Toto vše je zvláště zřejmé ze závěrečné modlitby v růženci: „Bože, Tvůj jednorozený Syn nám svým životem, smrtí a zmrtvýchvstáním získal věčnou spásu; dej nám, prosíme, abychom na přímluvu Panny Marie podle těchto tajemství žili a dosáhli toho, co slibují. Skrze Ježíše Krista, našeho Pána. Amen.“ (Podle prof. Dr. L. Rupčiče: Zprávy z Medžugorje, č. 10-94)

Mariiny vzpomínky

Maria žije s očima upřenýma na Krista a každé jeho slovo je pro ni pokladem: Maria to všechno uchovávala v srdci a rozvažovala o tom (Lk 2,19; srov. 2,51). Vzpomínky na Ježíše, pevně vtištěné do jejího ducha, ji provázely za všech okolností, když ve své mysli znovu prožívala rozličné okamžiky svého života po Synově boku. Právě tyto vzpomínky jsou v jistém smyslu podstatou "růžence", který Maria během dnů svého pozemského života neustále recitovala.

Také nyní, uprostřed radostných zpěvů v nebeském Jeruzalémě, je příčina jejích díků a její chvály stejná. Právě ona inspiruje její mateřskou péči o putující církev, ve které Maria - šiřitelka evangelia - "děj" svého vyprávění dále rozvíjí. Maria věřícím stále znovu a znovu předkládá "tajemství" svého Syna s přáním, aby je kontemplovali, a Kristova tajemství tak mohla prokázat veškerou svoji spasitelnou moc. Křesťanské společenství se modlitbou růžence vlastně slaďuje se vzpomínkami a pohledem Mariiným. (Apoštolský list o růženci, 11 )

 

Zdroje:

http://www.maria.cz/Modlitba/Co-je-to-ruzenec

http://www.maria.cz/Modlitba/Jak-se-modlit-ruzenec


Vyhledávání na stránkách